Maturitné témy
-
Vysvetlite
význam vody, cukrov, tukov, bielkovín a nukleových kyselín pre bunku.
-
Porovnajte
štruktúru prokaryotickej a eukaryotickej
rastlinnej a živočíšnej bunky.
-
Definujte
bunkovú teóriu.
-
Popíšte
stavbu a funkciu jednotlivých bunkových štruktúr eukaryotickej
bunky.
-
Definujte
bunkový cyklus a popíšte jeho jednotlivé fázy.
-
Popíšte
priebeh mitózy a vysvetlite, čo je generačná
doba bunky.
-
Vysvetlite
podstatu a priebeh meiózy.
-
Zdôvodnite
jej význam pri reprodukcii organizmov a porovnajte s mitózou.
-
Charakterizujte
procesy aktívneho a pasívneho transportu látok v bunke (difúzia, osmóza, endocytóza, exocytóza).
-
Definujte
bunkový metabolizmus.
-
Charakterizujte
enzýmy.
-
Princíp
prenosu energie v bunke, chemické zloženie ATP, tvorba ATP a obeh ATP
v bunke.
-
Popíšte
a porovnajte základnú stavbu vírusov a baktérií.
-
Vysvetlite
ich rozmnožovanie.
-
Uveďte
pozitívny a negatívny význam vírusov a baktérií v prírode
a pre človeka.
-
Rozlíšte
a porovnajte vírusové a bakteriálne ochorenia u človeka.
-
Opíšte
rastlinnú bunku z hľadiska štruktúry.
-
Vymenujte
druhy pletív a charakterizujte ich stavbu a funkciu.
-
Rozlíšte
trváce pletivá od delivých.
-
Porovnajte
jednotlivé typy trvácich pletív z hľadiska stavby a funkcie.
Vegetatívne
a generatívne orgány rastlín
-
Charakterizujte
vegetatívne a generatívne orgány rastlinného tela z hľadiska ich
funkcie.
-
Porovnajte na
modeloch rozdiely v anatomickej stavbe koreňa, stonky a listu.
-
Porovnajte
stavbu kvetu nahosemenných a krytosemenných rastlín.
-
Charakterizujte
spôsoby výživy rastlín (autotrofia, heterotrofia, parazitizmus, poloparazitizmus,
mixotrofia, symbióza).
-
Význam makrobiogénnych a mikrobiogénnych
prvkov vo výžive.
-
Posúďte
význam asimilačných farbív.
-
Porovnajte
primárne a sekundárne procesy fotosyntézy a uveďte rozdiely medzi
fotosyntézou a dýchaním rastlín.
Rozmnožovanie rastlín
-
Vysvetlite
princíp pohlavného a nepohlavného rozmnožovania rastlín, rodozmenu rastlín,
-
rozmnožovanie
vytrusných a semenných rastlín.
-
Vysvetlite
podstatu rastových a vývinových procesov rastlín.
-
Vysvetlite
aký je rozdiel medzi opelením a oplodnením a porovnajte opelenie
a oplodnenie nahosenenných a krytosemenných
rastlín.
-
Porovnajte
stavbu tela nižších a vyšších rastlín.
-
Porovnajte
jednotlivé vývojové stupne stielok rias.
-
Uveďte, aký
význam mali riasy v procese vývoja biosféry a aký význam majú riasy
v súčasnej biosfére.
-
Posúďte, akú
dôležitú úlohu plnia riasy vo vodných ekosystémoch.
-
Charakterizujte
dôležité systematické znaky, vývojové systémy a významné oddelenie nižších
rastlín.
-
Uveďte
významných zástupcov jednotlivých oddelení rias.
-
Porovnajte
zastúpenie gametofytu a sporofytu
v rodozmene machorastov
a sladičorastov.
-
Uveďte
praktický význam výtrusných rastlín pre človeka.
-
Charakterizujte
dôležité systematické znaky
a fylogenézu jednotlivých oddelení výtrusných cievnatých rastlín- ryniorasty, machorasty, prasličkorasty, sladičorasty, plavúňorasty.
-
Uveďte
vybraných zástupcov.
-
Porovnajte
anatomickú a morfologickú stavbu a vývojové vzťahy jednotlivých
oddelení
-
semenných
rastlín : borovicorasty, cykasorasty
a magnoliorasty.
-
Porovnajte
charakteristické znaky tried dvojklíčnolistových
a jednoklíčnolistových rastlín.
-
Uveďte ich
typických zástupcov a význam pre človeka.
-
Charakterizujte
huby ako samostatnú ríšu organizmov.
-
Vymenujte
triedy a priraďte charakteristických zástupcov.
-
Popíšte
morfologické znaky rastlinných orgánov.
-
Zhodnoďte ekologický
a hospodársky význam húb a lišajníkov v prírode a pre
človeka.
-
Roztrieďte
predložené modely húb na jedlé a jedovaté.
-
Charakterizujte
jednobunkovce z hľadiska stavby tela, spôsobu
života a životného
-
prostredia.
-
Vymenujte
základné kmene prvoústovcov a porovnajte célomové a necélomové prvoústovce.
-
Podrobnejšie
opíšte kmeň článkonožce.
-
Charakterizujte
kmene hubky, pŕhlivce a rebrovky
z hľadiska stavby, spôsobu života, rozmnožovania a významu
v prírode.
-
Vysvetlite
pojem diblastica a radiata.
-
Uveďte
zástupcov jednotlivých taxonomických skupín jednobunkovcov.
-
Zhodnoťte ich
význam v prírode a pre človeka.
-
Charakterizujte triedy stavovcov kruhoústnice,
drsnokožce, ryby a obojživelníky z hľadiska
stavby tela a spôsobu života.
-
Charakterizujte
triedy stavovcov plazy, vtáky a cicavce, poukážte na spoločné
a rozdielne
-
znaky
uvedených tried.
Rozmnožovanie
živočíchov a človeka
-
Vysvetlite
základný rozdiel medzi pohlavným a nepohlavným rozmnožovaním.
-
Definujte
pojmy: izogamia, anizogamia,
oogamia, hermafroditizmus, partenogenéza, sexuálny dimorfizmus.
-
Porovnajte
vonkajšiu a vnútornú kostru živočíchov na konkrétnych príkladoch.
-
Vysvetlite
význam pohybovej aktivity živočíchov, formy pohybu.
-
Analyzujte
príčiny ochorenia opornej sústavy človeka (skolióza, koxatróza, osteoporóza)
a poukážte na význam pohybovej aktivity pre zdravie človeka.
-
Opíšte
vonkajšiu a vnútornú stavbu kosti a ich spojenie.
-
Vymenujte
časti kostry človeka a uveďte funkcie opornej sústavy
-
Vymenovať
typy svalov z hľadiska mikroskopickej stavby a funkčných rozdielov
-
Poznať
základné skupiny svalov človeka.
Tráviaca sústava
živočíchov a človeka
-
Vymenujte
typy tráviacich sústav živočíchov a popíšte stavbu a fyziologické
procesy tráviacej
sústavy človeka.
-
Vysvetlite
význam hlavných zložiek potravy a ich dôležitosť pre zdravý vývin
organizmu.
-
Poukážte aké
dôsledky má nesprávna výživa a stravovacia návyky pre zdravie človeka.
Dýchacia sústava
živočíchov a človeka
-
Opíšte stavbu
a fylogenézu dýchacích orgánov živočíchov a človeka.
-
Vysvetlite
rozdiel medzi vonkajším a vnútorným dýchaním a priamym
a nepriamym
-
dýchaním.
-
Porovnajte
vitálnu kapacita pľúc s celkovou kapacitou pľúc človeka a uveďte faktory,
ktoré ju ovplyvňujú.
-
Uveďte
choroby dýchacích orgánov človeka, ich príčiny a spôsoby prevencie.
-
Poukážte na
škodlivosť fajčenia na organizmus človeka.
-
Uveďte typy
telových tekutín a ich význam u jednotlivých živočíšnych skupín
a u človeka.
-
Porovnajte
jednotlivé druhy krvných buniek človeka z hľadiska stavby a funkcie.
-
Posúďte
podstatu krvných skupín stavovcov.
-
Význam
transfúzie krvi u človeka.
-
Porovnajte
špecifické a nešpecifické obranné mechanizmy stavovcov.
-
Vysvetlite
význam preventívneho očkovania, dôsledky nezdravého životného štýlu
a vplyvu prostredia na vznik krvných chorôb a porúch imunitného
systému (alergie, AIDS ,trombóza, anémia).
Obehová sústava
živočíchov a človeka
-
Opísať
stavbu, fylogenézu, typy orgánov obehovej sústavy.
-
Poznať ich
význam, funkciu, stavbu a činnosť srdca a krvný obeh rýb,
obojživelníkov, plazov, vtákov a cicavcov.
-
Charakterizujte
obehovú sústavu človeka.
-
Opíšte stavbu
a činnosť srdca.
-
Poukážte na
príčiny vzniku srdcovo-cievnych ochorení.
-
Zhodnoťte
význam prevencie.
Vylučovacia sústava
a koža
-
Vymenujte
typy vylučovacích orgánov živočíchov a človeka z hľadiska fylogenézy.
-
Charakterizujte
stavbu vylučovacích orgánov ploskavcov, obrúčkavcov, hmyzu a
-
stavovcov.
-
Popíšte
stavbu kože cicavcov.
Vylučovacia sústava
človeka, termoregulácia živočíchov
-
Vysvetlite
tvorbu moču a porovnajte zloženie a objem primárneho a definitívneho
moču.
-
Vymenujte
ochorenia vylučovacej sústavy a kože a zdôvodnite príčiny ich vzniku
a možnosti prevencie.
-
Charakterizujte
spôsoby termoregulácie živočíchov.
Hormonálna sústava
živočíchov a človeka
-
Definujte
pojem hormón, miesta vzniku hormónov, prenos a spôsob ich účinku.
-
Charakterizujte
hormonálnu reguláciu bezstavovcov a stavovcov.
-
Vymenujte
žľazy s vnútorným vylučovaním a popíšte funkcie jednotlivých hormónov.
-
Zdôvodnite
výskyt určitých chorôb súvisiacich s poruchami činnosti endokrinných
-
žliaz
človeka.
Nervové riadenie
živočíchov a človeka
-
Popíšte
fylogenézu, stavbu, typy a funkciu nervovej sústavy živočíchov
a človeka.
-
Popíšte
základnú anatomickú a funkčnú jednotku nervovej sústavy.
-
Porovnajte
nepodmienené a podmienené reflexy u živočíchov a človeka.
-
Objasnite podstatu
činnosti motorického a automného riadenia.
-
Vysvetlite
rozdiel medzi vyššou a nižšou nervovou činnosťou.
Zmyslová sústava
živočíchov a človeka
-
Popíšte
fylogenézu a typy zmyslových orgánov živočíchov a človeka.
-
Vymenujte
a charakterizujte typy receptorov podľa charakteru podnetu.
-
Porovnajte
stavbu a funkciu rozmnožovacej sústavu muža a ženy.
-
Definujte
ekológiu ako vedu a základné ekologické pojmy (definícia ekológie,
rozdelenie, jedinec, druh, populácia, fytocenóza, zoocenóza,
biocenóza, ekosystém, biosféra, autekológia, demekológia, synekológia).
-
Vymenujte
abiotické faktory prostredia a vysvetlite ekologickú valenciu.
-
Charakterizujte
pojem populácia a porovnajte so spoločenstvom.
-
Vymenujte
základné štrukturálne znaky populácie.
-
Uveďte vzťahy
medzi populáciami a dynamiku populácie (hustota, rozptyl, habitus,
-
Senilita, morbidita,
vekové štruktúra správanie, natalita, mortalita, konštitúcia)
-
Vysvetlite
fungovanie ekosystému z hľadiska prenosu energie, obehu látok
a tvorby
-
biomasy
(potravové reťazce, siete a pyramídy).
-
Poukážte na
význam a funkciu producentov, konzumentov a reducentov
v ekosystéme.
-
Vysvetlite
ekologickú valenciu na konkrétnom príklade.
-
Organizmy euryekné, stenoekné, kozmopolitné, synantropné, bioindikátory.
-
Vysvetlite
existenčnú závislosť organizmov na konkrétnych abiotických a biotických
faktorov prostredia.
-
Na
konkrétnych príkladoch vysvetlite neutrálne, pozitívne a negatívne vzťahy
medzi populáciami.(konkurenci, alelopatia,
potravové vzťahy, epifitizmus)
-
Vedieť
porovnať prirodzené a umelé ekosystémy, vysvetliť príčiny a dôsledky
súčasných
-
globálnych
problémov životného prostredia (skleníkový efekt, ozónové diery, kyslé dažde
atď.).
-
Charakterizujte
jednotlivé kategórie chránených území na Slovensku a ktoré z nich sa
vyskytujú vo vašom najbližšom okolí.
-
Vysvetlite
ako sa prenášajú aminokyseliny z cytoplazmy na ribozóm
a na základe akého princípu sa syntetizuje polypeptidový
reťazec.
Príklad :
Prepíšte informáciu
týchto kodónov DNA do kodónov
RNA
AGA CAA CGA AAA CCA ACA GCT CCT CTA
Ktoré aminokyseliny
určuje genetická informácia týchto kodónov ?
-
Posúďte
význam gonozómovej dedičnosti pri hemofílií
a daltonizme u človeka.
Príklad :
1. Žena prenášačka hemofílie bude mať dieťa so zdravým mužom. S akou
pravdepodobnosťou to bude zdravý nehemofilický syn?
2. Aký je genotyp a fenotyp dcér otca daltonika
s homozygotne zdravou ženou ?
3. Akú farbu očí – s akou pravdepodobnosťou – môže zdediť dieťa po
rodičoch, z ktorých otec je modrooký a matka je heterozygotne
hnedooká.
Dedičnosť kvalitatívnych
znakov
-
Definujte
princíp dedičnosti kvalitatívnych znakov na príklade monohybridného
kríženia
-
a dihybridného kríženia pri úplnej a neúplnej dominancii
a recesivite.
-
Rozdiel medzi
spätným krížením a reciprokým krížením, intermediarita a kodominancia.
-
Zdôvodnite
platnosť Mendelových zákonov na príklade monohybridného kríženia
-
pri úplnej
dominancii a dihybridného kríženia.
-
Rozlíšte genetypové a fenotypové
štiepne pomery.
-
Posúďte,
ktoré Mendelové zákony platia pri týchto kríženiach.
Príklad :
1. U paradajok je červená farba plodu (R) dominantná voči žltej (r).
Uveďte genotypy a fenotypy potomstva, ktoré vznikne krížením :
a) RR x RR d) Rr x rr
b) RR x Rr e) RR
x rr
c) Rr
x Rr f)
rr x rr
2. Na pôrodnom oddelení sa tú istú noc narodili štyri deti s krvnými
skupinami O,A,B,AB. Omylom pôrodnej asistentky sa tieto zamenili. Vyšetrovali
sa preto krvné skupiny všetkých štyroch rodičovských párov týchto detí
a zistilo sa, že pár 1 má krvné skupiny O x O, pár 2 AB x O, pár 3
A x B, pár 4 krvné skupiny B x B. Mohlo byť potom s istotou všetkým
rodičom odovzdané ich dieťa. A ktoré ktorému páru ?
-
Vymenujte
druhy mutácií, príčiny ich vzniku a dôsledky pôsobenia mutagénov
v životnom prostredí.
-
Posúďte
význam genetiky pre život človeka.
-
Porovnajte
dedičné choroby a dedičné dispozície na konkrétnom príklade.
-
Genetické
poradenstvo, genetická prognóza chorôb, identifikácia osôb.
-
Vysvetlite,
prečo monogénne gonozomálne
recesívne dedičné ochorenia sa oveľa častejšie
-
vyskytujú
u mužov ako u žien.
-
Vymenujte
a opíšte metódy v genetike človeka.
-
Vysvetlite
princíp gonozómovej dedičnosti.