Maturitné témy

 

 

Biológia bunky

 

Chemické zloženie, štruktúra bunky

-   Vysvetlite význam vody, cukrov, tukov, bielkovín a nukleových kyselín pre bunku.

-   Porovnajte štruktúru prokaryotickejeukaryotickej rastlinnej a živočíšnej bunky.

 

Štruktúra bunky

-   Definujte bunkovú teóriu.

-   Popíšte stavbu a funkciu jednotlivých bunkových štruktúr eukaryotickej bunky.

 

Delenie buniek

-   Definujte bunkový cyklus a popíšte jeho jednotlivé fázy.

-   Popíšte priebeh mitózy a vysvetlite, čo je generačná doba bunky.

-   Vysvetlite podstatu a priebeh meiózy.

-   Zdôvodnite jej význam pri reprodukcii organizmov a porovnajte s mitózou.

 

Transport látok v bunke

-   Charakterizujte procesy aktívneho a pasívneho transportu látok v bunke (difúzia, osmóza, endocytóza, exocytóza).

 

Energetický metabolizmus

-   Definujte bunkový metabolizmus.

-   Charakterizujte enzýmy.

-   Princíp prenosu energie v bunke, chemické zloženie ATP, tvorba ATP a obeh ATP v bunke.

 

Nebunkové a prokaryotické organizmy

-   Popíšte a porovnajte základnú stavbu vírusov a baktérií.

-   Vysvetlite ich rozmnožovanie.

-   Uveďte pozitívny a negatívny význam vírusov a baktérií v prírode a pre človeka.

-   Rozlíšte a porovnajte vírusové a bakteriálne ochorenia u človeka.

 

Biológia rastlín

 

Rastlinná bunka a pletivá

-   Opíšte rastlinnú bunku z hľadiska štruktúry.

-   Vymenujte druhy pletív a charakterizujte ich stavbu a funkciu.

 

Rastlinné pletivá

-   Rozlíšte trváce pletivá od delivých.

-   Porovnajte jednotlivé typy trvácich pletív z hľadiska stavby a funkcie.

 

Vegetatívne a generatívne orgány rastlín

-   Charakterizujte vegetatívne a generatívne orgány rastlinného tela z hľadiska ich funkcie.

-   Porovnajte na modeloch rozdiely v anatomickej stavbe koreňa, stonky a listu.

-   Porovnajte stavbu kvetu nahosemenných a krytosemenných rastlín.

 

Výživa rastlín

-       Charakterizujte spôsoby výživy rastlín (autotrofia, heterotrofia, parazitizmus, poloparazitizmus, mixotrofia, symbióza).

-       Význam makrobiogénnychmikrobiogénnych prvkov vo výžive.

 

Fotosyntéza

-       Posúďte význam asimilačných farbív.

-       Porovnajte primárne a sekundárne procesy fotosyntézy a uveďte rozdiely medzi fotosyntézou a dýchaním rastlín.

 

Rozmnožovanie rastlín

-       Vysvetlite princíp pohlavného a nepohlavného rozmnožovania rastlín, rodozmenu rastlín,

-       rozmnožovanie vytrusných a semenných rastlín.

-       Vysvetlite podstatu rastových a vývinových procesov rastlín.

-       Vysvetlite aký je rozdiel medzi opelením a oplodnením a porovnajte opelenie a oplodnenie nahosenenných a krytosemenných rastlín.

 

Systém a fylogenéza nižších rastlín

-       Porovnajte stavbu tela nižších a vyšších rastlín.

-       Porovnajte jednotlivé vývojové stupne stielok rias.

-       Uveďte, aký význam mali riasy v procese vývoja biosféry a aký význam majú riasy v súčasnej biosfére.

-       Posúďte, akú dôležitú úlohu plnia riasy vo vodných ekosystémoch.

-       Charakterizujte dôležité systematické znaky, vývojové systémy a významné oddelenie nižších rastlín.

-       Uveďte významných zástupcov jednotlivých oddelení rias.

 

Vývoj a charakteristické znaky výtrusných rastlín

-       Porovnajte zastúpenie gametofytusporofyturodozmene machorastovsladičorastov.

-       Uveďte praktický význam výtrusných rastlín pre človeka.

-       Charakterizujte dôležité  systematické znaky a fylogenézu jednotlivých oddelení výtrusných cievnatých rastlín- ryniorasty, machorasty, prasličkorasty, sladičorasty, plavúňorasty.

-       Uveďte vybraných zástupcov.

 

Vývoj a charakteristické znaky semenných rastlín

-       Porovnajte anatomickú a morfologickú stavbu a vývojové vzťahy jednotlivých oddelení

-       semenných rastlín : borovicorasty, cykasorastymagnoliorasty.

-       Porovnajte charakteristické znaky tried dvojklíčnolistovýchjednoklíčnolistových rastlín.

-       Uveďte ich typických zástupcov a význam pre človeka.

 

Huby a lišajníky

 

-       Charakterizujte huby ako samostatnú ríšu organizmov.

-       Vymenujte triedy a priraďte charakteristických zástupcov.

-       Popíšte morfologické znaky rastlinných orgánov.

-       Zhodnoďte ekologický a hospodársky význam húb a lišajníkov v prírode a pre človeka.

-       Roztrieďte predložené modely húb na jedlé a jedovaté.

 

Systém a fylogenéza živočíchov

 

-       Charakterizujte jednobunkovce z hľadiska stavby tela, spôsobu života a životného

-       prostredia.

-       Vymenujte základné kmene prvoústovcov a porovnajte célomovénecélomové prvoústovce.

-       Podrobnejšie opíšte kmeň článkonožce.

-       Charakterizujte kmene hubky, pŕhlivcerebrovky z hľadiska stavby, spôsobu života, rozmnožovania a významu v prírode.

-       Vysvetlite pojem diblasticaradiata.

-       Uveďte zástupcov jednotlivých taxonomických skupín jednobunkovcov.

-       Zhodnoťte ich význam v prírode a pre človeka.

-       Charakterizujte  triedy stavovcov kruhoústnice, drsnokožce, ryby a obojživelníky z hľadiska stavby tela a spôsobu života.

-       Charakterizujte triedy stavovcov plazy, vtáky a cicavce, poukážte na spoločné a rozdielne

-       znaky uvedených tried.

 

Fyziológia živočíchov a človeka

 

Rozmnožovanie živočíchov a človeka

-       Vysvetlite základný rozdiel medzi pohlavným a nepohlavným rozmnožovaním.

-       Definujte pojmy: izogamia, anizogamia, oogamia, hermafroditizmus, partenogenéza, sexuálny dimorfizmus.

-       Porovnajte rozmnožovaciu sústavu muža a ženy.

Oporná a pohybová sústava živočíchov a človeka

-       Porovnajte vonkajšiu a vnútornú kostru živočíchov na konkrétnych príkladoch.

-       Vysvetlite význam pohybovej aktivity živočíchov, formy pohybu.

-       Analyzujte príčiny ochorenia opornej sústavy človeka (skolióza, koxatróza, osteoporóza) a poukážte na význam pohybovej aktivity pre zdravie človeka.

Oporná a pohybová sústava človeka

-       Opíšte vonkajšiu a vnútornú stavbu kosti a ich spojenie.

-       Vymenujte časti kostry človeka a uveďte funkcie opornej sústavy

-       Vymenovať typy svalov z hľadiska mikroskopickej stavby a funkčných rozdielov

-       Poznať základné skupiny svalov človeka.

 

Tráviaca sústava živočíchov a človeka

-       Vymenujte typy tráviacich sústav živočíchov a popíšte stavbu a fyziologické procesy tráviacej

sústavy človeka.

3. Tráviaca sústava – výživa človeka

-       Vysvetlite význam hlavných zložiek potravy a ich dôležitosť pre zdravý vývin organizmu.

-       Poukážte aké dôsledky má nesprávna výživa a stravovacia návyky pre zdravie človeka.

 

Dýchacia sústava živočíchov a človeka

-       Opíšte stavbu a fylogenézu dýchacích orgánov živočíchov a človeka.

-       Vysvetlite rozdiel medzi vonkajším a vnútorným dýchaním a priamym a nepriamym

-       dýchaním.

-       Porovnajte vitálnu kapacita pľúc s celkovou kapacitou pľúc človeka a uveďte faktory, ktoré ju ovplyvňujú.

-       Uveďte choroby dýchacích orgánov človeka, ich príčiny a spôsoby prevencie.

-       Poukážte na škodlivosť fajčenia na organizmus človeka.

 

Telové tekutiny živočíchov a človeka

-       Uveďte typy telových tekutín a ich význam u jednotlivých živočíšnych skupín a u človeka.

-       Porovnajte jednotlivé druhy krvných buniek človeka z hľadiska stavby a funkcie.

-       Posúďte podstatu krvných skupín stavovcov.

-       Význam transfúzie krvi u človeka.

-       Porovnajte špecifické a nešpecifické obranné mechanizmy stavovcov.

-       Vysvetlite význam preventívneho očkovania, dôsledky nezdravého životného štýlu a vplyvu prostredia na vznik krvných chorôb a porúch imunitného systému (alergie, AIDS ,trombóza, anémia).

 

Obehová sústava živočíchov a človeka

-       Opísať stavbu, fylogenézu, typy orgánov obehovej sústavy.

-       Poznať ich význam, funkciu, stavbu a činnosť srdca a krvný obeh rýb, obojživelníkov, plazov, vtákov a cicavcov.

 

Obehová sústava človeka

-       Charakterizujte obehovú sústavu človeka.

-       Opíšte stavbu a činnosť srdca.

-       Poukážte na príčiny vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

-       Zhodnoťte význam prevencie.

 

Vylučovacia sústava a koža

-       Vymenujte typy vylučovacích orgánov živočíchov a človeka z hľadiska fylogenézy.

-       Charakterizujte stavbu vylučovacích orgánov ploskavcov, obrúčkavcov, hmyzu a

-       stavovcov.

-       Popíšte stavbu kože cicavcov.

 

Vylučovacia sústava človeka, termoregulácia živočíchov

-       Vysvetlite tvorbu moču a porovnajte zloženie a objem primárneho a definitívneho moču.

-       Vymenujte ochorenia vylučovacej sústavy a kože a zdôvodnite príčiny ich vzniku a možnosti prevencie.

-       Charakterizujte spôsoby termoregulácie živočíchov.

 

Hormonálna sústava živočíchov a človeka

-       Definujte pojem hormón, miesta vzniku hormónov, prenos a spôsob ich účinku.

-       Charakterizujte hormonálnu reguláciu bezstavovcov a stavovcov.

8. Hormonálna regulácia človeka

-       Vymenujte žľazy s vnútorným vylučovaním a popíšte funkcie jednotlivých hormónov.

-       Zdôvodnite výskyt určitých chorôb súvisiacich s poruchami činnosti endokrinných

-       žliaz človeka.

 

Nervové riadenie živočíchov a človeka

-       Popíšte fylogenézu, stavbu, typy a funkciu nervovej sústavy živočíchov a človeka.

-       Popíšte základnú anatomickú a funkčnú jednotku nervovej sústavy.

Nervová sústava človeka

-       Porovnajte nepodmienené a podmienené reflexy u živočíchov a človeka.

-       Objasnite podstatu činnosti motorického a automného riadenia.

-       Vysvetlite rozdiel medzi vyššou a nižšou nervovou činnosťou.

 

Zmyslová sústava živočíchov a človeka

-       Popíšte fylogenézu a typy zmyslových orgánov živočíchov a človeka.

-       Vymenujte a charakterizujte typy receptorov podľa charakteru podnetu.

-       Porovnajte stavbu a funkciu rozmnožovacej sústavu muža a ženy.

 

 

Ekológia

 

-       Definujte ekológiu ako vedu a základné ekologické pojmy (definícia ekológie, rozdelenie, jedinec, druh, populácia, fytocenóza, zoocenóza, biocenóza, ekosystém, biosféra, autekológia, demekológia, synekológia).

-       Vymenujte abiotické faktory prostredia a vysvetlite ekologickú valenciu.

-       Charakterizujte pojem populácia a porovnajte so spoločenstvom.

-       Vymenujte základné štrukturálne znaky populácie.

-       Uveďte vzťahy medzi populáciami a dynamiku populácie (hustota, rozptyl, habitus,

-       Senilita, morbidita, vekové štruktúra správanie, natalita, mortalita, konštitúcia)

-       Vysvetlite fungovanie ekosystému z hľadiska prenosu energie, obehu látok a tvorby

-       biomasy (potravové reťazce, siete a pyramídy).

-       Poukážte na význam a funkciu producentov, konzumentov a reducentov v ekosystéme.

-       Vysvetlite ekologickú valenciu na konkrétnom príklade.

-       Organizmy euryekné, stenoekné, kozmopolitné, synantropné, bioindikátory.

-       Vysvetlite existenčnú závislosť organizmov na konkrétnych abiotických a biotických faktorov prostredia.

-       Na konkrétnych príkladoch vysvetlite neutrálne, pozitívne a negatívne vzťahy medzi populáciami.(konkurenci, alelopatia, potravové vzťahy, epifitizmus)

-       Vedieť porovnať prirodzené a umelé ekosystémy, vysvetliť príčiny a dôsledky súčasných

-       globálnych problémov životného prostredia (skleníkový efekt, ozónové diery, kyslé dažde atď.).

-       Charakterizujte jednotlivé kategórie chránených území na Slovensku a ktoré z nich sa vyskytujú vo vašom najbližšom okolí.

 

 

Genetika

 

Molekulová genetika, základné genetická pojmy

-       Štruktúra DNA a RNA, chemické zloženie a ich syntéza.

-       Definujte pojmy gén, alela, genotyp, fenotyp, genetická informácia, genetický kód.

 

Expresia štruktúrneho génu

-       Vysvetlite ako sa prenášajú aminokyseliny z cytoplazmy na ribozóm a na základe akého princípu sa syntetizuje polypeptidový reťazec.

Príklad :

Prepíšte informáciu týchto kodónov DNA do kodónov RNA

AGA   CAA   CGA   AAA   CCA   ACA   GCT   CCT   CTA

Ktoré aminokyseliny určuje genetická informácia týchto kodónov ?

 

Dedičnosť viazaná na pohlavie

-       Posúďte význam gonozómovej dedičnosti pri hemofílií a daltonizme u človeka.

Príklad :

1. Žena prenášačka hemofílie bude mať dieťa so zdravým mužom. S akou pravdepodobnosťou to bude zdravý nehemofilický syn?

2. Aký je genotyp a fenotyp dcér otca daltonika s homozygotne zdravou ženou ?

3. Akú farbu očí – s akou pravdepodobnosťou – môže zdediť dieťa po rodičoch, z ktorých otec je modrooký a matka je heterozygotne hnedooká.

 

Dedičnosť kvalitatívnych znakov

-       Definujte princíp dedičnosti kvalitatívnych znakov na príklade monohybridného kríženia

-       dihybridného kríženia pri úplnej a neúplnej dominancii a recesivite.

-       Rozdiel medzi spätným krížením a reciprokým krížením, intermediaritakodominancia.

 

Dedičnosť mnohobunkového organizmu, mendelové zákony

-       Zdôvodnite platnosť Mendelových zákonov na príklade monohybridného kríženia

-       pri úplnej dominancii a dihybridného kríženia.

-       Rozlíšte genetypovéfenotypové štiepne pomery.

-       Posúďte, ktoré Mendelové zákony platia pri týchto kríženiach.

Príklad :

1. U paradajok je červená farba plodu (R) dominantná voči žltej (r). Uveďte genotypy a fenotypy potomstva, ktoré vznikne krížením :

a) RR x RR              d) Rr x rr

b) RR x Rr               e) RR x rr

c) Rr x Rr                 f) rr x rr

2. Na pôrodnom oddelení sa tú istú noc narodili štyri deti s krvnými skupinami O,A,B,AB. Omylom pôrodnej asistentky sa tieto zamenili. Vyšetrovali sa preto krvné skupiny všetkých štyroch rodičovských párov týchto detí a zistilo sa, že pár 1 má krvné skupiny O x O, pár 2 AB x O, pár 3 A x B, pár 4 krvné skupiny B x B. Mohlo byť potom s istotou všetkým rodičom odovzdané ich dieťa. A ktoré ktorému páru ?

 

Dedičná premenlivosť, mutácie

-       Vymenujte druhy mutácií, príčiny ich vzniku a dôsledky pôsobenia mutagénov v životnom prostredí.

 

Genetika človeka

-       Posúďte význam genetiky pre život človeka.

-       Porovnajte dedičné choroby a dedičné dispozície na konkrétnom príklade.

-       Genetické poradenstvo, genetická prognóza chorôb, identifikácia osôb.

-       Vysvetlite, prečo monogénne gonozomálne recesívne dedičné ochorenia sa oveľa častejšie

-       vyskytujú u mužov ako u žien.

-       Vymenujte a opíšte metódy v genetike človeka.

-       Vysvetlite princíp gonozómovej dedičnosti.